Trendy w pracy zdalnej
Każdy, komu przyszło pracować na odległość, bardzo szybko uświadamia sobie, jak daleko rzeczywistość ma się do stereotypowego wyobrażenia o wylegiwaniu się z laptopem na plaży. Aby wszystko działało jak w dobrze naoliwionej maszynie, praca zdalna wymaga planowania, uważności, a przede wszystkim – doskonałej komunikacji. Oto top pięć narzędzi, które zwiększą naszą produktywność, pomogą się zorganizować i pozwolą pozostać w stałym kontakcie ze wszystkimi członkami zespołu. Poznaj trendy w pracy zdalnej online!
Niezależnie od tego, czy już pracujesz zdalnie, czy też widzisz się w takiej pracy dopiero za kilka lat, jedno jest pewne – Polska nie pozostaje bez odpowiedzi na światowe trendy. Również u nas liczba osób pracujących zdalnie stale rośnie. Obecnie coraz więcej firm zauważa, że praca zdalna w niczym nie ustępuje tej realizowanej na miejscu. Chociaż wykonywana jest na odległość.
Wszystko to za sprawą narzędzi, które umożliwiają płynny przepływ informacji. Przez to – nadanie pracy wspólnego rytmu, niezależnie od miejsca pobytu poszczególnych pracowników. Jakie narzędzia wspomagające pracę zespołową biją na głowę swoją konkurencję i bezboleśnie przenoszą nas w nową epokę pracy stawiającej na efekty, zamiast na liczbę wysiedzianych w biurze godzin?
Nasze Top 5 aplikacji do pracy zdalnej online
Klucz to komunikacja!
Slack
Narzędzie do prowadzenia zespołowego czatu tekstowego. Na dobre ograniczy liczbę e-maili w naszej skrzynce. Doskonale nadaje się zarówno do omawiania niuansów ważnego projektu w czasie rzeczywistym. Jak i do stałej integracji pomiędzy pracującymi na odległość osobami. Slack jest niezastąpiony szczególnie tam, gdzie pracownicy działają na różnych platformach, a mailowa korespondencja niepotrzebnie spowalnia tempo pracy. Możliwe jest również tworzenie kanałów tematycznych. A także grupowanie pracujących ze sobą osób. Pozwala to uporządkować poszczególne obszary projektu. Warto wiedzieć, że spora część funkcji jest dostępna w wersji bezpłatnej.
(Dobrze) zarządzany projekt.
Asana
„Praca zdalna to brak możliwości bieżącego kontrolowania działań poszczególnych osób”. Ten pojawiający się często zarzut zwolenników pracy biurowej traci obecnie rację bytu. Spośród wielu narzędzi do pracy zdalnej online, w kategorii zarządzanie, warto wyróżnić szczególnie to. Skupione właśnie na wyznaczaniu odpowiedzialności za poszczególne zadania.
Bieżące monitorowanie postępów projektu, wyznaczanie celów, przydzielanie zadań, (tzw. tasków) i określanie deadlinów na ich wykonanie. To tylko niektóre z funkcji, jakie powinno mieć idealne narzędzie do pracy zdalnej. Taka właśnie jest Asana. Szczególnie dobrze sprawdza się tam, gdzie zespoły pracują na odległość. Umożliwia stały wgląd w postępy indywidualnych, zaangażowanych w projekt osób oraz stworzenie jasnej struktury odpowiedzialności pomiędzy nimi.
Obieg dokumentów pomiędzy komputerami i… telefonami.
G Suite
Praca w tzw. chmurze Google, czyli pakiecie narzędzi takich jak: Gmail (komunikacja mailowa), Google Hangouts (wiadomości i video-rozmowy), Google Docs (zestaw podobny do pakietu MS Office tyle, że w wersji online), czy Google Drive (internetowy dysk do przechowywania danych), umożliwia kreowanie i obieg dokumentów pomiędzy dowolnymi komputerami lub telefonami osób, znajdujących się w dowolnym miejscu na świecie. Używając G Suite, będziemy mieć pewność, że każda osoba w zespole ma udostępnione wszelkie (niezbędne akurat jej!) do pracy dane. Może operować nimi w czasie rzeczywistym. Obecnie wiele startupów i małych firm organizuje się wyłącznie w chmurze, ograniczając przy tym papierologię do minimum – oni wiedzą jakie są trendy w pracy zdalnej.
Gdy liczy się każda minuta
Harvest
Kontrola czasu pracy to kolejne zagadnienie, które spędza sen z powiek właścicielom firm i managerom zarządzającym zespołami. Ile czasu pracownicy spędzają na poszczególnych zadaniach? Gdzie uciekają cenne godziny? Gdzie skierowano za mało uwagi? Mimo że praca zdalna z założenia nastawiona powinna być na efekt, niekiedy nie ma lepszego sposobu jej wyceny, niż właśnie zebranie wniosków płynących z analizy czasu przeznaczonego na poszczególne obszary projektu.
Harvest to nie tylko narzędzie do pomiaru czasu pracy – konkretnej osoby nad konkretnym zadaniem. Oferuje również możliwość automatycznego generowania faktur na podstawie rozliczenia godzinowego. Dlaczego warto? Aplikacja jest łatwa w obsłudze, intuicyjna:
- Daje wiele możliwości, m.in. naliczanie czasu pracy za pomocą stopera (zarówno za pośrednictwem komputera, jak i telefonu).
- Porównywanie czasu poświęconego na poszczególne projekty, tworzenie podsumowań, a także eksport gotowych raportów.
Jednym słowem – wszystko to, co potrzebne, by mierzenie i rozliczanie czasu pracy zabierało go nam jak najmniej.
Jak nie w biurze, to gdzie?
WorkFrom
Zastanawiasz się, gdzie by tu dzisiaj popracować? A może planujesz wyjazd, w trakcie którego będziesz potrzebować sprzyjających warunków do pracy zdalnej? Aplikacja WorkForm to odpowiedź na wzrost zapotrzebowania na przestrzenie coworkingowe i kawiarnie z dostępem do Wi-Fi wśród osób pracujących poza biurem. Logując się do aplikacji, dowiemy się gdzie w pobliżu nas znajduje się najbliższa otwarta kawiarenka z dostępem do internetu lub inne ulubione przez freelancerów miejsce.
A jakie są Wasze ulubione narzędzia? Jakie trendy w pracy zdalnej zauważyliście w najbliższym otoczeniu?