Przez homejob | 05/11/2020 | 1 Komentarz

Jak zostać freelancerem?

Pandemia wstrząsnęła rynkiem pracy. Wprowadzany powoli lockdown powoduje, że wielu z nas zastanawia się, czy nie straci pracy. Niektórzy już ją stracili. Może warto w tej sytuacji inaczej spojrzeć na swoje doświadczenie zawodowe? Dostrzec nowe możliwości?  Podejść do samego siebie jak do mini firmy, która może zaoferować określoną wartość i wziąć za to pieniądze jako freelancer?

Freelancerem może zostać niemal każdy. Nie musimy od razu specjalizować się w wielu obszarach, może to być wąska specjalizacja – np. pisanie tekstów, nauczanie jogi czy przygotowywanie wystrzałowych prezentacji. Co więcej, freelancerem można być, nie rezygnując z etatu, tylko wtedy trzeba nastawić się na napięty grafik. Można też całkowicie postawić na freelancing. W czasach tak niepewnych jak obecne, dużo łatwiej jest dostać projekt do wykonania niż stałą pracę.

Jeżeli myślisz o zostaniu pełnoetatowym freelancerem lub myślisz o dodatkowych dochodach, musisz zastanowić się nad kilkoma rzeczami.

Po pierwsze – czy Twój zawód, doświadczenie, umiejętności pozwalają na pracę jako freelancer – czy posiadasz konkretne umiejętności, które dla kogoś mogą być przydatne? Jakie są to umiejętności? To podstawa do zbudowania Twojej OFERTY.

Po drugie – jakie projekty do tej pory realizowałeś/aś? Co może świadczyć o tym, że rzeczywiście posiadasz umiejętności, które chcesz oferować? Musisz udowodnić swoje DOŚWIADCZENIE.  

Po trzecie – czy są osoby, współpracownicy, menadżerowie, którzy mogą Cię polecić? Niejako zagwarantować, że warto z Tobą współpracować? Czas na REKOMENDACJE.

Po czwarte – jakie są Twoje oczekiwania finansowe? Jakiej zapłaty oczekujesz za swoją pracę? Musisz skonstruować CENNIK swoich usług.

Po piąte – Twoje miejsce w sieci – czy potrzebujesz strony www czy wystarczy fanpage? A może powinien być to tylko dobrze dopracowany profil na Linkedin? Przygotuj swoją WIZYTÓWKĘ ONLINE.

Po szóste – kim są Twoi klienci, gdzie możesz ich znaleźć, jakie argumenty do nich przemówią? Czas na odpowiednią AKTYWNOŚĆ SPRZEDAŻOWĄ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A jak to wygląda w praktyce? Przejdźmy drogę specjalisty ds. mediów społecznościowych, który pracuje na etacie, ale chciałby też zacząć realizować niezależne projekty.

Masz już zawód, który wykonujesz w sposób standardowy, a który można byłoby wykonywać zdalnie. Myślisz o tym, żeby mieć kilku klientów, dla których będziesz realizował(a) swoje działania i chcesz w większym stopniu dysponować swoim czasem. Przyjrzyjmy się, jak może wyglądać taka droga dla specjalisty od social mediów.

Krok 1: OFERTA

Spisz wszystko, co zawodowo potrafisz robić, co może być potencjalnie wartościowe dla Twoich przyszłych klientów.

  • Prowadzenie stron firmowych w różnych mediach społecznościowych
  • Budowanie strategii obecności firmy w mediach społecznościowych
  • Pozyskiwanie fanów i ich zaangażowania poprzez dobór odpowiednich treści
  • Budowanie strategii reklamowej i jej realizacja
  • Przygotowywanie grafik do mediów społecznościowych
  • Copywriting

Krok 2: DOŚWIADCZENIE

Jeżeli pracowałeś(aś) w jednej czy w dwóch firmach, opisz swoje doświadczenia wymieniając zrealizowane projekty – znacznie lepiej wygląda kilka pozycji, nawet jak były przeprowadzane w ramach jednej firmy, niż wpisanie po prostu nazwy firmy, czyli:

  • Kampania wizerunkowa firmy X na FB
  • Współpraca z influencerem w celu promowania produktu firmy X
  • Świąteczna akcja społeczna dla firmy X
  • Nagranie filmu poradnikowego dla firmy X na jej kanał na youtubie

Nawet jeżeli wszystkie te projekty były realizowane dla jednej firmy – widać, że Twoje zadania były zróżnicowane.

Pokaż efekty swojej pracy – liczbę fanów, przyrost fanów, liczbę przekierowań na stronę, czyli wszystko, co da się zmierzyć.

Krok 3: REKOMENDACJE

Pewnie trudno na początek będzie uzyskać rekomendacje od firmy, w której aktualnie pracujesz, zwłaszcza jeżeli na początku chciałbyś/ chciałabyś zachować pracę, a zlecenia wykonywać dodatkowo. Zastanów się, z kim współpracowałeś/ współpracowałaś na różnych etapach? Może doradzałeś/ doradzałaś znajomemu lub znajomej? Każda pozytywna opinia o Twojej pracy działa na Twoją korzyść.

Krok 4: CENNIK

Warto przygotować jak najwięcej opcji swoich usług – zarówno usługę kompleksową jak i wybranych bloków. Im więcej opcji przygotujesz, tym większa szansa, że każdy znajdzie coś dla siebie.

Krok 5: MOJA WIZYTÓWKA ONLINE

Może to być prosta strona na wordpressie – takie strony można już wykonać za kilkaset złotych, a bywa i tak, że studenci różnych kursów worpress’owych wykonują je za darmo. Możesz też na początek ograniczyć się do strony biznesowej na Facebooku. Jeżeli oferujesz głównie usługi B2B – ważny będzie Twój profil na Linkedin. Zastanów się, gdzie najłatwiej znajdą Cię Twoi potencjalni klienci.

Krok 6: KLIENCI

Zastanów się, kto potrzebuje Twoich usług? Czy są to małe biznesy/ średnie/ duże? Jaką funkcję pełnią osoby szukające osoby od social media? Czy są to właściciele firm, dyrektorzy marketingu rekruterzy? A może każdy z nich? Ustal, kim są, co ich interesuje i gdzie można ich znaleźć.

Powodzenia!

Jeżeli szukasz zawodu, który mógłbyś wykonywać całkowicie zdanie, zajrzyj do naszej sekcji na stronie głównej “Zdalne zawody”

Jeżeli szukasz pracodawców, którzy oferują swoim pracownikom różne udogodnienia, zajrzyj do naszej bazy Elastyczne Miejsce Pracy.

1 Komentarz

  1. erotik
    15/11/2020

    Wonderful article! I wish I could write as well as you. I hope many people get the opportunity to enjoy this great content. Jorrie Tracey Dercy

Skomentuj artykuł