Pomysł na pracę zdalną: Specjalista ds. SEO!
W naszym cyklu „Pomysł na pracę zdalną” rozmawiamy z ekspertami z różnych branż, którzy pracują na co dzień w pełni zdalnie. Tym razem swoją wiedzą dzieli się z nami Agnieszka Pytlińska, autorka tekstów z ponad 10-letnim doświadczeniem. Od 2011 roku prowadzi własną firmę i bloga Corpicorn.pl, a także grupę dla osób zaczynających swoją przygodę z tworzeniem tekstów: Copywriting i blogowanie – od podstaw.
Jakie wyzwania stawia zawód SEO copywritera? Na czym polega ta praca?
Mówiąc o SEO copywritingu trzeba zacząć od samego pojęcia SEO (Search Engine Optimization). Najprościej mówiąc jest to dostosowanie stron internetowych do działania algorytmów wyszukiwarek, ze szczególnym uwzględnieniem Google, która jest najpowszechniejsza. Wyszukiwarki przetrząsają internet w poszukiwaniu zakodowanych informacji.
Kiedy ja, użytkownik sieci, wpisuję słowo klucz np. „SEO”, wówczas internetowe boty przeszukują sieć w poszukiwaniu tej frazy. Oczywiście istnieje ogromna ilość tekstów zawierających te trzy litery obok siebie, ale tylko niewielka część z nich zmieści się na liście 10 – 20 pierwszych wyszukań.
Każdemu właścicielowi strony zależy, aby to właśnie adres do jego witryny, na której opublikowany jest artykuł z „SEO”, znalazł się na początku tej listy, ponieważ użytkownicy szukają informacji właśnie tam. Zresztą pomyśl, jak to robisz u siebie na komputerze. Jak często czytasz artykuły znajdujące się na 10 stronie wyszukań? Jeśli szukasz hydraulika wybierzesz tego, który jest pierwszy na liście, czy tego, o którym piszą na 6 stronie?
Musisz jednak wiedzieć, że adres na początku listy wyszukań w Google nie znalazł się tam przypadkiem. Na pozycję w wyszukiwarkach pracuje mnóstwo elementów, znajdujących się na stronie internetowej oraz poza nią – w tym teksty opublikowane na witrynie oraz poza nią, które kierują do promowanej strony. SEO copywriter zajmuje się pisaniem tekstów, które spodobają się nie tylko czytelnikom, ale zachęcą również wyszukiwarki do umieszczania ich na pierwszych miejscach listy wyszukań.
W zawodzie SEO Copywritera trzeba być na bieżąco ze zmianami jakie wprowadzane są w algorytmach wyszukiwarek. Nie jest wymagana dokładna znajomość działania SEO, ale trzeba wiedzieć jak napisać tekst, aby spełniał najnowsze wymagania wyszukiwarek. Niemniej jednak nie jest to wiedza tajemna i najważniejsze informacje pojawiają się często w trakcie pracy.
Jak zostać SEO Copywriterem? Co trzeba umieć? Czy powinnam / powinienem skończyć jakiś kurs?
Mogę opowiedzieć o swojej drodze do zawodu SEO copywritera. Ukończyłam Akademię Medyczną kierunek Zdrowie Publiczne. W dalszym życiu zawodowym, te cztery lata studiów nie przerodziły się w super pracę, ale za to wiedza tam pozyskana została wykorzystana w 150 procentach.
Po studiach pracowałam w różnych miejscach aż do momentu, gdy zostałam mamą. Po urlopie macierzyńskim trafiłam do firmy prowadzącej serwis parentingowy. Moim zadaniem było pisanie artykułów poradnikowych dla młodych rodziców. Tam zetknęłam się po raz pierwszy z pozycjonowaniem. Zaczęłam zgłębiać temat i, trochę przypadkiem, pojawiły się pierwsze zlecenia na teksty SEO. Potem stworzyłam własną firmę i prowadzę ją już od 2011 roku.
Jak widzisz nie mam wykształcenia zawodowego, ale świetnie sobie radzę w pracy copywritera. Zresztą wiele osób piszących teksty ma zawód zupełnie niezwiązany z pisaniem. Są prawnicy, lekarze, technicy. Dzięki swojej wiedzy zawodowej łatwo jest im pisać teksty na tematy z konkretnej dziedziny, co znacznie ułatwia pracę.
Aby zostać SEO copywriterem można być samoukiem tak, jak ja – czego nie polecam 😊, albo poszukać dobrego kursu dla copywriterów. Na rynku jest ich coraz więcej. Warto też korzystać z wiedzy innych, bardziej doświadczonych copywriterów i dołączyć do grup specjalistycznych na Facebooku. Znajduje się tam mnóstwo informacji, które można wykorzystać w swojej pracy.
Gdzie szukać pracy i jakiego wynagrodzenia mogę się spodziewać na początku?
SEO copywriterzy mogą znaleźć pracę dla siebie w wielu miejscach. Jeśli zależy Ci na stałym zatrudnieniu warto poszukać w agencjach marketingowych. Zarobki w takich agencjach są bardzo zróżnicowane. Można zarobić najniższą krajową lub kilkukrotnie więcej. Wszystko zależy od strategii płacowej firmy.
To jednak nie jedyna możliwość zarabiania na pisaniu tekstów. Wielu copywriterów pisze teksty pracując zdalnie, na umowy o dzieło lub umowy zlecenie. Część, podobnie jak ja, otwiera własną działalność gospodarczą. W takim wypadku nie ma ograniczeń zarobkowych.
SEO copywriterzy rozliczają się bardzo często na podstawie ilości napisanych znaków. O tym jak różnorodne są stawki można przekonać się porównując zlecenia, w których za 1000 znaków copywriter otrzymuje 2 zł oraz takich, gdzie ta sama liczba znaków kosztuje 100 zł i więcej.